I går afholdte vi en spændende workshop om brugen af ChatGPT som et redskab for virksomheder. Vi ønskede at udforske de forskellige muligheder og udfordringer, der opstår ved anvendelsen af ChatGPT. Workshoppens deltagere blev præsenteret for baggrunden for ChatGPT, dens funktioner, brugsmuligheder og skabere. Herefter fik de selv mulighed for at afprøve ChatGPT og producere tekst baseret på deres input.
En væsentlig del af workshoppens fokus var på de etiske udfordringer ved anvendelsen af ChatGPT. Vi drøftede spørgsmål som eksempelvis om vi oversvømmer modtagerne af information, når vi producerer mere tekst med ChatGPT. Et andet vigtigt spørgsmål er, hvem der ejer dataene. Vi giver input til ChatGPT, men hvem ejer egentlig resultatet når det er baseret på andres tekster? Derudover talte vi om man kan blive “snydt” af ChatGPT, om AI erstatter mennesker og om fejl i AI.
Vi hørte om forskellige kritiske holdninger, man kan have over for AI generelt. Nogle mener, at vi bør prioritere risikoen for at blive overtaget af AI på samme niveau som andre samfundstrusler, hvor andre mener, at det er alt for farligt at bruge AI. Der er også dem, der mener, at vi ikke skal være bange for at blive overtaget af AI, da vi allerede har mange maskiner, der udfører opgaver bedre end mennesker.
Der blev derudover givet inputs til, hvordan virksomheder bedst kan udnytte ChatGPT. Først og fremmest blev det anbefalet at identificere de opgaver, hvor ChatGPT kan være til gavn. Derefter er det vigtigt at vælge den rette tjeneste og dedikere tid til at lære, hvordan man bedst bruger den. Diskussion af workflowet i virksomheden er også essentielt. Og sidst, men ikke mindst, skal man huske på, at AI aldrig genererer et færdigt produkt.
Workshoppen præsenterede også deltagerne for forskellige spørgeteknikker, der kan hjælpe med at opnå de bedste resultater med ChatGPT. Deltagerne tog værdifulde erfaringer med sig, herunder vigtigheden af at have en AI-politik som virksomhed. Der er både sikkerhedsmæssige risici ved brugen af ChatGPT, og det er vigtigt at være kritisk over for de genererede tekster. Flere blev positivt overraskede over, hvor nemt det er at tilpasse teksterne til forskellige platforme som SEO, nyhedsbreve og sociale medier samt til forskellige målgrupper og afsendere.
“Herunder ser du processen for hvordan jeg gav ChatGPT mine noter fra workshoppen og bad den skrive som om den var mig, målrettet lokale virksomheder, der ikke havde deltaget i workshoppen. Jeg måtte skrive en smule om, som den ikke forstod hvordan jeg ville have rettet. Derefter bad jeg den finde en overskrift der passede, men den fandt på en meget generisk og kedelig overskrift hvorefter jeg bad den prøve at lave overskriften som et spørgsmål med et paradoks. Imponerende, men med mine noter allerede skrevet ned, sparede denne opgave mig ikke tid. Derudover havde jeg nok valgt en anden tilgang og andre informationer, var det mig selv der skulle skrive den.”
/ Helle Dons Larsen, Kommunikationsansvarlig Business Skive