Tenna steg ud af bilen og gik ned mod den helt blikklare sø hvor solen spejlede sig i vandet, mens Lene også kom frem fra hendes bil. Begge med et kompendie på 18 sider under armen – Lauras forretningsplan!
De skulle nemlig have et møde med Laura Godsk Vestergaard om fremtidsplanerne og ikke mindst drømmene for HP’s Fiskesø i Oddense. Her er Laura nemlig trådt ind i familievirksomheden i samarbejde med hendes forældre – og med nye medejere følger typisk også nye drømme, tanker og strategier.
Derfor havde Tenna Nørgaard, Erhvervskonsulent i Business Skive, taget Lene Foged fra LAG Skive-Viborg med til et fælles møde om hvordan Laura og hendes familie bedst muligt kommer i mål med deres drømme for stedet.
Fiskesøen har eksisteret i 21 år, hvor Lauras far Hans Peter Vestergaard anlagde den i en gammel grusgrav i Oddense, som et rekreativt sted for de lokale i Salling. Nu er tiden kommet til at de i fællesskab kigger videre mod at tilbyde flere ting på samme lokation, hvor både luksus shelters og arrangementslokale i en større pavillon er tænkt ind i forretningsplanen for fremtiden.
”Laura havde gjort et virkelig godt forarbejde med sin forretningsplan, hvor hun både beskrivende og visuelt havde formuleret alt fra produkterne, markedsbeskrivelsen og sammenhængen til resten af deres bagvedliggende forretning, til visionen, prissætning og driftsbudget. Alt for at vi var bedst muligt klædt på til dette møde om en LAG ansøgning.” fortæller Tenna Nørgaard og fortsætter.
”Det er altså guld værd, når forarbejdet er gjort så godt som i denne forretningsplan. Det gør det nemmere for eventuelle samarbejdspartnere, investorer eller rådgivere at forstå tanker og drømme om forretningen – og så opnår vi bare hurtigere og nemmere målet i fællesskab”.
Skal man altid lave en forretningsplan?
Nej ikke nødvendigvis. En forretningsplan kommer ofte i spil når du vil udvikle på din virksomhed og har behov for at låne penge i banken eller søge ekstern finansiering hos fonde, investorer eller lignende. Du skal altid huske at forretningsplanen er dit værktøj når du vil arbejde med din virksomhed. Den bruges primært til at du kan beskrive din virksomhed samt nemt at kunne give udefra stående et indblik i din forretning og mål.
Hvilke krav er der til en forretningsplan?
Formelt set er der ingen krav til en forretningsplan, men den skal samle de informationer, der er vigtige i den kontekst du skal bruge den. Du kan finde et hav af skabeloner for hvordan en forretningsplan kan se ud. Det vigtigste er at have formålet og modtageren i mente når du skriver din forretningsplan. Skal der eksempelvis indgå et særligt budget med tanke for en investor? Skal markedet beskrives særlig detaljeret med tanke for en særlig fond? Eller har du selv et bestemt mål eller værdisæt, kan det også beskrives i din forretningsplan.
Hvordan ser en forretningsplan ud?
En forretningsplan har ikke kun én måde at se ud på. Der findes mange gode eksempler og skabeloner du kan finde online på forskellige platforme som eksempelvis virksomhedsguiden.dk. Forretningsplanen vigtigst formål er at beskrive hvordan du vil nå frem til et mål du har sat for virksomheden. Her skal du huske at tænke det mål med i valg og fravalg til indholdet, og ikke mindst modtageren, der skal læse din forretningsplan.
Har du brug for hjælp til at udforme din forretningsplan, kan du altid tage fat i en af vores erhvervskonsulenter hos Business Skive, som ganske gratis og uvildig kan hjælpe dig i gang.